18. mar. 2019

February days are a marketing gimmick; love happens every day | february wrap up

Slutningen af februar hev det smukkeste forårsvejr op ad lommen, samtidig med at jeg sad begravet i ansøgninger, HTML- & CSS-kurser. Det blev så varmt, at odenseanerne hev shortsene frem fra gemmerne & indtog alle byens gader.
     Min februarlæsning var ligeså fantastisk som vejret  bogen med den laveste rating har fået tre stjerner, en anden har fået fem & tre har fået fire. 


vil Gud slå min sjæl ud i vandet som et æg af Kasper Ralsted Jensen,  ★★★☆☆

Kasper Ralsted Jensen har skrevet en fin, lille digtsamling. Det jeg bedst kunne lide ved den var, hvordan han kunne gøre jeg'ets barndomsminder til mine egne. Under læsningen skete der en ret fin symbiose mellem det læste og mine egne barndomsminder. 

vil Gud slå min sjæl ud i vandet som et æg af Kasper Ralsted Jensen er udkommet hos Vild Maskine i 2018. Find den på Goodreads her.

De loyale af Delphine de Vigan ★★★★☆

Jeg er simpelthen så glad for at jeg hørte Delphine de Vigan snakke om De loyale på sidste års Louisiana Literature. Tanker som gav nye dimensioner til min forståelse af romanen. Bogens franske titel Les Loyautés betyder i direkte oversættelse loyaliteterne, & det er hvad Vigan undersøger gennem skildringer af sine karakterer & deres indbyrdes forhold. En meget tankevækkende roman.

De loyale af Delphine de Vigan er udkommet hos People'sPress i 2018, hvor den er blevet oversat af Victoria Westzynthius. Find den på Goodreads her.

Samtaler med venner af Sally Rooney ★★★★★

Den her bog har jeg fået anbefalet af venner, kollegaer & hele internettet (mere eller mindre), & nu hvor jeg har læst den forstår jeg virkelig godt hvorfor. Den tog mig med storm.
     Sally Rooney har skabt en helt særlig roman om fire mennesker der på kryds & tværs indgår i relationer med hinanden. Ingen af dem er for læseren særlig sympatiske, men alligevel var jeg inderligt engageret i deres enkelte & fælles historier.

Samtaler med venner af Sally Rooney er udkommet hos Rosinante i 2018, hvor den er blevet oversat af Karen Fastrup. Find den på Goodreads her.

Sult - historien om (min) krop af Roxane Gay ★★★★☆

I sult fortæller Roxane Gay om, hvordan hun har mistet tilliden & kærligheden til sin krop (& til sig selv) efter hun som 12-årig blev voldtaget af en gruppe drenge hun ellers var bekendt med. Siden har hun brugt mad til at distancere sig selv fra verden omkring hende. Men det er kun den ene del af historien  det er nemlig en historie, der gemmer på en enorm styrke. Hun fortæller med en fandenivoldskhed om, hvordan hun møder og bliver mødt af verden med sin store krop. Det er et opråb, og en synliggørelse af strukturer og nedværdigelser intet menneske fortjener. 

Sult af Roxane Gay er udkommet hos Grif i 2018, hvor den er blevet oversat af Anita Frank Goth. Find den på Goodreads her.

Rosebud af Josefine Graakjær Nielsen ★★★★☆

Første gang jeg læste Rosebud af Josefine Graakjær Nielsen var i 2015, hvor den blev indstillet til Bogforums debutantpris som jeg på daværende tidspunkt sad med i som jurymedlem. Der havde jeg en vild sanseoplevelse med bogen, som desværre ikke opstod på samme måde i anden omgang. Når det er sagt, synes jeg stadigvæk at Rosebud er en flot & meget ærlig debut som slet ikke fik al den opmærksomhed jeg synes den fortjente/fortjener. 

Rosebud af Josefine Graakjær Nielsen er udkommet på Gladiator i 2015. Find den på Goodreads her.


Har du læst nogle gode bøger på det seneste? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar