14. aug. 2018

De 5 øverste bøger på min TBR-liste

Fem bøger fra toppen af min fysiske TBR-liste. De er hverken ordnet eller rangeret. Har du læst nogen af dem, eller har du lyst til at fortælle, hvilke fem, fire, tre bøger der er øverst på din TBR - er du velkommen til at kommentere det i kommentarfeltet. 

Hengiven - om at skrive af Patti Smith

Tænk, at jeg endnu ikke har læst Hengiven. Det forekommer mig nærmest umuligt, at denne bog endnu ikke er nået sengebordet, men er forblevet i reolen al den tid. Det har den nu engang, men forhåbentligt ikke længe endnu. 

Hengiven er et blik ind i Patti Smiths hoved. Gennem en historie om en ung kvinder, finder vi ind til Patti's store inspirationer - fra Albert Camus til Vladimir Nabokov. Bagsideteksten slutter med "Gennem Smiths optegnelser og betragtninger over, hvorfor vi skriver, tegnes et billede af en hengiven kunstner, forfatter og læser." Og det er lige hvad hun er #fangirl.


Lone Star af Mathilde Walter Clark

Jeg har allerede talt om Lone Star på bloggen, Instagram og Youtube, men det er altså fordi, jeg forventer mig store ting af denne roman. Forventninger jeg virkelig håber bogen kan leve op til. 

Lone Star handler om Mathilde og hendes far. Den handler om at være bange for at miste - og ikke bare miste, men rent faktisk miste og ikke få besked herom. Mathilde's far bor på den anden side af Atlanten, og lever et liv hun ikke er en del af. Der findes en hel skov af barrierer mellem far og datter, og netop dette leder Mathilde til at skrive romanen Lone Star. 

De urolige af Linn Ullmann

Helledusse da, hvor har De urolige befundet sig på min TBR i mange år. Det imponerende er, at min lyst til at læse den ikke er blevet mindre. Siden min kollega fortalte mig om den, i forbindelse med udgivelsen, har jeg vidst at bogen ville være noget for mig. 

I De urolige følger vi endnu et far-datter forhold. Hovedpersonerne sætter sig ned kun adskilt af en båndoptager, nu skal de dokumentere aldringen. Men aldringen viser sig tydeligt, da alderen synes at have et godt greb i faren. 


de af Helle Helle 

Hvis jeg skal være ærlig, har jeg faktisk aldrig brudt mig synderligt om Helle Helle's forfatterskab. Jeg fik det stoppet og proppet i halsen af diverse dansklærere, og det har sat sine præg. Dog tror jeg, at min læsestil og -præferencer har ændret sig tilpas til, at Helle Helle faktisk kunne være et hit for mig. 

de handler om en datter og hendes mor. Det eneste bagsideteksten fortæller om historien, er at moren er ved at rydde op i deres fælles indbo og det med hård hånd. Jeg glæder mig til at se, hvad de har at byde på. 

Et år med magisk tænkning af Joan Didion

Et år med magisk tænkning er Didions gennembrudsroman. Det er hendes egne erindringer om en hård tid, hvor hendes mand, John Gregory Dunnes, pludseligt dør, da de kommer hjem fra et besøg hos deres alvorligt syge datter. Det er en bog om liv og død, og jeg tror den er fuldstændig hjerteskærende. 
Det er sådan en bog, hvor jeg - som læser - føler mig utrolig beæret over, at Joan Didion har lyst til at dele sine erfaringer med mig. Jeg glæder mig enormt meget til at læse den.  




Ingen kommentarer:

Send en kommentar