6. mar. 2014

Februar wrap up



Februar har bare været en skide god læsemåned for mit vedkommende. I alt er det blevet til ni forskellige fortællinger, hvilket ikke er så lidt i min verden. Der er ingen af bøgerne der har fået under tre stjerner og hele to der har fået fem, så jeg har virkelig intet at beklage mig over. 

Et ansigt til Emily af Asta Olivia Nordenhof er hendes debutroman. Den er lille og fin i sit udtryk, i sin form, men indeholder en meget stor stemme. Jeg er dybt imponeret og dybt forvirret over denne lyriske fremstilling, hvor det virker som om at alt ned til mindste detalje er overvejet. Denne fik 4 ud af 5 stjerner på Goodreads.

Erasmus Montanus af Ludvig Holberg læste jeg i forbindelse med mit studie i dansk litteraturhistorie. Holberg er en stor forfatter fra oplysningen og dette ses tydeligt i værket. Jeg har læst dette drama op til flere gange og altid i forbindelse med et studie. 3.5 ud af 5 stjerner.

Av, min guldtand er Leif Panduros debut, og jeg forstår godt hvorfor han fik udgivet denne. I en satirisk form fortæller han om en provinstandlæge som oplever de fleste begivenheder gennem sladderen der i høj grad florerer rundt. Denne gav jeg 4 ud af 5 stjerner.

Riding the bullet af Stephen King er en short story om Alan Parker der på vej til hospitalet kommer til at samle et genfærd op. Det er min første King-oplevelse og jeg er sikker på at det ikke bliver min sidste. Riding the Bullet er fantastisk skrevet og jeg havde faktisk slet ikke ventet at King ville få mig til at småklukke i hans gysende fortælling. Det blev til 4 ud af 5 stjerner på Goodreads.

Stille dage i Mixing Part af Erlend Loe blev min aller første Loe-bog og ih, hvor har jeg glædet mig siden bogforum til at skifte bekendtskab med den norske forfatter. Han var simpelthen så sympatisk og ligeså er hans absurde karakterer i dette værk. Ægteparret som denne bog handler om, har glemt hvorfor (og hvordan) de elsker hinanden, det skal de nu finde ud af på en ferie til Tyskland. Den er skidesjov og fortjente uden tvivl 5 ud af 5 stjerner på Goodreads.

Mellem træerne af Gyrðir Elíasson blev endelig færdiggjort i denne måned. Den har været længe undervejs og har både fungeret som godnat-læsning, hyggelæsning og til afbræk i studielæsningen. Jeg har givet denne novellesamling 3 ud af 5 stjerner og dette skal man virkelig ikke lade sig skramme af. Det er simpelthen så smukt skrevet, og (næsten) alle novellerne bærer tydeligt præg af en masse omtanke.

Hvor blev du af Bernadette af Maria Semple har jeg allerede anmeldt her. Bogen indfanger en fantastisk karakter i et område, Seattle, der er knap så fantastisk for hende. Herfra går det egentligt kun ned af bakke for den stakkels Bernadette der ellers lagde ud med et liv i L.A. som en anerkendt arkitekt. 3.5 ud af 5 stjerner på Goodreads.

Det nemme og det ensomme af Asta Olivia Nordenhof er ikke blot blevet læst en enkelt gang. Dette er værket der danner grundlag for min bachelor og hvor er det bare fantastisk. Det er et af de to der har fået 5 ud af 5 stjerner på Goodreads. For lyrik, med den begrænsede viden jeg har om det, er det meget givende for den utrænede læser, men samtidig er der ufatteligt meget at arbejde med for dem der ønsker det. Jeg er vild med hende ollie.

Hamlet af William Shakespeare har jeg ikke læst siden jeg gik i gymnasiet, hvor vi læste uddrag og jeg selv læste resten ved siden af. Jeg er nødt til at indrømme at jeg ikke er vild med Shakespeares fortællinger, men jeg er dælme vild med sproget (hatten af og alt det der), dog kan jeg ikke give Hamlet mere end 2 ud af 5 stjerner


Har I fået læst nogle gode bøger i løbet af februar? 

10 kommentarer:

  1. Imponerende læsning! Her gik jeg og var stolt af, at jeg (allerede) har læst otte bøger i 2014… haha. Godt gået.

    Jeg vil også snart læse Asta Olivia Nordenhof.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt gået til dig også, alle læste bøger er godt gået og otte er meget imponerende.
      Jeg kan varmt, varmt anbefale hende. Det er simpelthen nogle fantastiske bøger! Hun virker generelt til at være en skøn person.

      Slet
  2. Ah, Shakespeare kom dog under tre stjerner alligevel? ;-) Jeg husker du ikke var vildt begejstret for at skulle igang med Shakespeare, men to stjerner er da ikke helt forfærdeligt. Det kunne da være værre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne det helt sikkert. Jeg havde overvejet en enkelt, men jeg kunne ikke få mig selv til det. Der var så mange smukt formulerede sætninger. Ambivalens.

      Slet
  3. Sikke mange spændende bøger, det er da en god stak!
    Mit hjerte bløder lidt over dine 2 stjerner til Hamlet, som jeg jo elsker :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en rigtig dejlig stak ^^
      Hahaha, jeg ville også lidt ønske at jeg kunne give den højere - men det er bare ikke mig.

      Slet
  4. Fedt at du var begejstret for King!! Hvis du allerede på baggrund af katapulten synes om ham, kan det næsten kun blive bedre! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen jeg er så spændt på ham King dér. Men jeg tror nu endnu mere at det vil udvikle sig til en smuk kærlighedshistorie.

      Slet
  5. Fine bøger du har fået læst! Har længe overvejet både at læse Asta Olivia Nordentoft og Erlend Loe, og dine ratings har da givet mig lidt mere blod på tanden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du bør gøre det - de er begge fuldkommen fantastiske!

      Slet