4. jan. 2014

Året der gik: 2013




I 2013 har været et rigtig godt læseår for mig, hvoraf ikke mange skuffede mig. Dette indlæg er i høj grad inspireret af Where is Wallis' Annual End of Year Book Survey. Der er mange bøger der går igen, selvom udgangspunktet var at der ikke skulle være det. Men altså. Tak fordi I følger med og god læselyst i 2014! 


1. Den bedste bog læst i 2013?
Den bedste bog jeg har læst i år er "Hobitten" af J.R.R. Tolkien. Det er virkelig en fantastisk og eventyrlig fortælling som jeg varmt anbefaler til alle der bare bryder sig det mindre om fantasy eller Ringenes Herre. Derudover har det virkelig været rart endelig at have læst noget inden for det univers jeg har brugt så mange år på at elske. 

2. En længe ventet bog som mod al forventningen skuffede? 
Jeg tror egentligt ikke jeg behøver at sige det, men "Allegiant"af Veronica Roth. Ikke nok med at det var bogen der skulle afslutte en af mine yndlings trilogier, så fejlede den på alle områder. Én ting var imponerende ved den bog, og det var hvor dårligt hun kunne formå at skrive den. 

3. Mest overraskende bog i 2013?
"Alkymisten" af Paolo Coelho. Jeg havde ønsket mig denne bog alene fordi udgaven var åh så smuk. Indholdet slog bare virkelig benene væk under mig - jeg tror det er en kombination af at bogen virkelig ér god, samtidig med at jeg læste den på et tidspunkt i mit liv, hvor jeg "havde brug" for sådan en bog. Den er så smuk og sød. 

4. Den bog du oftest har anbefalet i 2013 som også er læst i 2013?
Det må være "Divergent" af Veronica Roth. Inden "Allegiant" skuffede mig noget så voldsomt, er det nok bogen jeg har anbefalet flest gange i løbet af året. 

5. Den bedste serie opdaget i 2013? 
Det er uden tvivl "The Hunger Games" trilogien af Suzanne Collins. 

6. Den bedste forfatter opdaget i 2013? 
Den er svær - den må stå mellem Paulo Coelho og John Green. 

7. Den bedste bog som ikke var inden for din sædvanelige comfort zone (genre)? 
"The Fault In Our Stars" af John Green åbnede lidt op for hele contemporary genren igen, så det må blive den. 

8. Mest spændende bog i 2013? 
"The Walking Dead: Rise of the Guvernor" af Robert Kirkman; jeg kan huske at jeg flere gange sad og forventede at få et chok når karakterne skulle undersøge suspekte huse. 

9. En bog læst i 2013 som højst sandsynligt vil blive genlæst i 2014?
Grundet filmatiseringer når jeg forhåbentligt (og i hvert fald) at læse "Mockingjay" af Suzanne Collins, "The Fault In Our Stars" af John Green og "Hobitten" af J.R.R. Tolkien. 

10. Yndlings cover i 2013?
"Alkymisten" af Paulo Coelho. 

11. Mest uforglemmelige karakter i 2013?
Charlie fra "The Perks of Being a Wallflower" af Stephen Chbosky. 

12. Den mest velskrevne bog læst i 2013?
Igen må det blive "Hobitten" af J.R.R. Tolkien, den måde han som forfatter formår tydeligt at træde ud af sproget som forfatter i løbet af bogen, uden det bliver forstyrrende for læseren er imponerende. Derudover fængede historien bare hele vejen igennem. 

13. Bogen med størst indflydelse på 2013?
Endnu en genganger, "Alkymisten" af Paulo Coelho. Som tidligere nævnt læste jeg denne bog på det rigtige tidspunkt i mit liv. Den har efterfølgende haft en stor indflydelse på min måde at anskue verden på. 

14. En bog som burde være læst før 2013? 
Under dette spørgsmål er der mange svarmuligheder: "Alkymisten" af Paulo Coelho, "Hobitten" af J.R.R. Tolkien, "The Hunger Games" af Suzanne Collins, "Død indtil Solnedgang" af Charlaine Harris og "The Walking Dead" af Robert Kirkman. 

15. Yndlingscitat/passage læst i 2013: 
"Du må forstå, at kærlighed aldrig kan forhindre en mand i at følge sin livsbane. Skulle det ske, er det ikke ægte kærlighed, den kærlighed, som taler verdenssproget." 
- Paulo Coelho, Alkymisten

"We accept the love we think we deserve" 
Stephen Chbosky, The Perks of Being a Wallflower

- John Green, The Fault in Our Stars

16. Korteste og længste bog læst i 2013?
Kortest: "Jonathan Livingston Havmåge" af Richard Bach på 93 sider (inklusiv billeder). 
Længste: "Harry Potter og Fønixordnen" af J.K. Rowling på 923 sider. 

17. Yndlingsbog af en forfatter som du kendte før 2013? 
"Vi der valgte Mælkevejen" af Bjarne Reuter. 

18. Mest læste genre i 2013?
Fantasy. Duh. 

19. Nyeste fiktionscrush fra 2013? 
Peeta Mellark fra "The Hunger Games" af Suzanne Collins. 

20. Den sjoveste bog læst i 2013?
"The Fault In Our Stars" af John Green, selvom bogen handler om kræft fik den mig flere gange til at grine højlydt. 

2 kommentarer:

  1. Det er godt nok fem dage siden, du lagde indlægget op. Men jeg har først haft tid til at læse det ordentligt nu. Jeg synes virkelig, det er en genial måde at lave et lille overblik over året. Spørgsmål og svar er rigtige hyggelige at læse :)
    Jeg bliver nødt til at hugge spørgsmålene, altså hvis det er i orden med dig? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen jeg har selv hugget den, fordi jeg synes den var hyggelig (så du hugger bare løs)! ^^

      Slet