28. nov. 2014

ANMELDELSE: "ENDGAME: KALDET" AF JAMES FREY

Endgame - James Frey - 2014 - Anmeldereksemplar fra Høst & søn - 3/5 stjener

Tolv meteorer falder umiddelbart tilfældigt ned rundt omkring på jorden, dog ikke så tilfældigt, hvis man tilhører en af de tolv slægter, der gennem utallige generationer har ventet på 'kaldet', de som har ventet på det eftertragtede - og frygtede - Endgame.
Meteorerne falder tæt ved Spillernes hjem, og gennem bogens sider følger vi dem skiftevis i deres kamp om først at løse gåden, og ikke mindst i deres kamp mod hinanden. Endgame er nemlig et brutalt spil på liv og død, hvor den enkelte Spiller kæmper for sin slægt og egen overlevelse, i takt med at jorden er ved at gå under.

Endgame adskiller sig på mange måder fra den gængse apokalyptiske fortælling; mest tydeligt ved, at bogen er lavet interaktivt, så læserne hele verden over har mulighed for at deltage i spillet. I en lang række slutnoter finder man links til hjemmesider, statistikker, YouTube klip m.m., som ledetråde til den nærmest umulige gåde.


Efter et par mislykkede forsøg stoppede jeg min deltagelse i Spillet; det der synes som en rigtig god idé, virkede bare ikke for mig. Jeg synes det var meget forstyrrende, at skulle forlade historien og vende snuden mod computerskærmen for at undersøge en url-adresse i Safari. Til gengæld kunne jeg virkelig godt lide, at bogen sagtens kan læses uden, og det faktum at handlingen ikke foregår i et fremtidigt nedbrudt samfund, men at den foregår her og nu.

Mens historien forløber følger vi de forskellige deltagere - i deres respektive verdensdele - hvilket, til at starte med, var en anelse forvirrende. Som historien skred frem blev det dog lettere og lettere at skille de forskellige stemmer ad. Men trods de voksende stemmer, sneg karakterne sig dog aldrig ind under huden på mig, hvilket medførte, at jeg egentligt var lidt ligeglad med, om de overlevede eller ej.

Endgame er for mig en lidt tam oplevelse; på den ene side er idéen og historien rigtig spændende, men jeg engagerede mig aldrig i personerne, eller det der skete. Det skete bare, og det var da fint nok. Det er super ærgerligt, da præmisserne for denne bogen ellers falder lige i hak med mine præferencer. Jeg vil helt sikkert læse videre i serien, men Endgame har desværre ikke efterladt et bemærkelsesværdigt indtryk.

Du skal læse Endgame, hvis du ønsker at læse en historie i højt tempo, en historie hvor side efter side forsvinder, uden man egentligt lægger mærke til det. Ellers skal du læse Endgame, hvis du ønsker at læse en bog, der går ud over sit eget medie, og bliver til noget større end 'en bog', eller hvis du simpelthen bare gerne vil vinde de $500.000.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar