7. jun. 2013

Hvis jeg skulle læse Søren Aabye Kierkegaard

Source
I går læste jeg min opponentgruppes projekt hvor de har lavet en komparativ analyse af Søren Aabye Kierkegaards eksistenstænkning og Jean-Paul Sartres eksistentialisme. Trods to semestre med filosofi har jeg aldrig selv arbejdet med Kierkegaard, derfor tænkte jeg at det kunne være sjovt at lave et månedligt Hvis jeg skulle læse (forfatter/genre el. lign.)-indlæg.

Kierkegaard var en dansk teolog og filosof, hans hovedværk siges at være Enten - Eller der er skrevet i 1843; hvilket er min begrundelse for valget af denne som min (nu) fiktive indgangvinkel til Kierkegaards værker.
Bogen er skrevet under pseudonymet "Victor Eremita", og er i to bind. Første bind (Enten) er skrevet af den fiktive forfatter "A", og andet bind (Eller) er "Assessor Vilhelms" eller "B's" svar til "A". I bogens forord forklarer Victor Eremita hvordan han i en ny-indkøbt kommode fandt disse papirer, som ligger til grund for bindene. Selve bogen omhandler Kierkegaards stadielære, om hvilken jeg tror de fleste kender til, og derfor gentagelsen: To semestre med filosofi og aldrig Kierkegaard?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar