10. jun. 2013

Min Top 5: Walt Disney Klassikere

Jeg er en kæmpe Walt Disney fan og lige for tiden er jeg inde i en børnebogsperiode og en eventyrsperiode; derfor tænkte jeg at lave min første Top 5 om Walt Disney selvom det ikke er 100% bog-orienteret. 


Ovenstående film er sat i rækkefølge efter deres klassikernummer. Det er meget svært for mig at udvælge mine yndlingsfilm da jeg knytter bestemte minder til stort set alle sammen, men disse minder står mig klarest.

Herkules: Ligeså længe jeg kan huske har interessen for græsk (såvel som nordisk) mytologi været et af de felter jeg har ønsket at udforske. Derfor har Herkules været en af mine yndlingsfilm, både i mine yngre år og mine ældre. Dette er også et område jeg har i sinde at undersøge i bogverdenen her i mit "voksne" liv.

Pocahontas: Jeg husker at rende barfodet rundt i naboskoven i en medrivende forestilling om træstammer og fjer i håret. Jeg var veninde med Pocahontas i disse minder; jeg elskede at løbe let ind mellem træernes stammer, røre blidt ved de levende planter og forestille mig dyrene som mine venner. Jeg har et meget varmt forhold til denne Disney klassiker (og et lignende til Den Lille Havfrue blot i havets varme sommerstrømme.)

Løvernes Konge: Hvis jeg skulle vælge en absolut yndlingsfilm, ud fra ovenstående, ville valget falde på denne. Jeg kunne sidde foran fjernsynet i stuen og se denne film om og om igen; jeg sang med på sangene under rulleteksterne for at nå til enden og spole hele VHS-båndet tilbage til starten og se den endnu en gang. Løvernes Konge var en mærkelig inspiration til mit liv; og er det egentligt stadigvæk.

Aristocats: Denne film er med i min top 5, fordi jeg først og fremmest synes den er fantastisk. Samtidig var det en af de film jeg aldrig selv havde som lille og den stod derfor forgæves øverst på ønskelisten til hver evig eneste fødselsdag og hver evig eneste jul. Kender I den følelse?

Askepot: Jeg husker at jeg så Askepot hver gang jeg var syg; min mor satte den altid på mens jeg sad og beklagede mig over feber og kamillethe. Dette er ofte hvad jeg forbinder den med: sygdom. Ikke sygdom på en ubehagelig måde, men måden hvorpå jeg måtte ligge i stuen med min dyne, mens min mor passede og plejede mig, gav mig al sin opmærksomhed. For mit vedkommende symboliserer denne film varm familiær kærlighed.
Askepot er en historie jeg virkelig craver at læse i øjeblikket, både den "oprindelige" af Charles Perrault og Brødrene Grimms version af eventyret.


Hvis nogen læser med derude: Hvilke Disney klassikere er dine yndlings? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar