5. jun. 2013

Læseglæder og læsevaner

Forleden kom jeg forbi Rikke, hvor jeg faldt over hendes spørgsmål om læseglæder og læsevaner. 

Hvad læser du lige nu? The Fault in our Stars af John Green og Madame Mao af Anchee Min. 
Hvor mange bøger læser du af gangen? Jeg læser normalt mellem 1-3 bøger af gangen; jeg kan godt lide at have flere at veksle imellem specielt hvis der er en tung laban iblandt. 
Hvor læser du? Jeg tror ikke der er et sted, hvor jeg ikke kan læse. For det meste sker det hjemme i min sofa, eller i toget/bussen til og fra mit uddannelsessted. Dog synes jeg det er hyggeligt at tage på en café, bestille en kop kaffe og læse i en bog, mens jeg kan holde pause og kigge på de omkringværende mennesker. 
Hvornår læser du? Når jeg har fri og er alene læser jeg oftest, eller som tidligere nævnt til og fra min uddannelse. 
Hører du musik, imens du læser? Jeg hører tit musik mens jeg læser. Det afhænger dog meget af bogen; hvis bogen er ældre og derfor er sværere at komme igennem finder jeg ofte musik forstyrende, men musikken kan også (i nogle tilfælde) virke forstyrende, hvis jeg er fuldstændig revet med af handlingen. 
Spiser du, imens du læser? Ja, specielt min morgenmad er akkompagneret af læsestof. 
Læser du kapitler færdige, eller stopper du hvor som helst? Jeg foretrækker klart at stoppe ved et kapitel fremfor midt i teksten. Transportlæsning besværliggør det dog en smule. 
Hvor hurtigt læser du? Jeg tror at hastigheden på min læsning er meget gennemsnitslig, det afhænger meget af genren! 

Hvilken bog udsætter du hele tiden? Desværre er antallet ret højt, men mest irriterende er Ondskabens Hotel af Stephen King. Jeg har haft denne bog i mange år, og har altid haft lyst til at læse den. Nu har min roommate købt filmen, så der er ekstra pres på! 
Hvilken genre læser du mest? Jeg kan rigtig godt lide Fantasy og Sci-Fi, og må ærligt indrømme at min kærlighed for dystopiske ungdomsbøger er vokset en del. Dog holder jeg også meget af Contemporary (på dansk?). 
Hvilken genre ville du gerne læse mere af? Ovenstående, ha. Generelt ville jeg gerne læse flere klassikere indenfor de forskellige genrer. 
Hvilken kommende bogudgivelse glæder du dig mest til? Jeg tror faktisk ikke, at der er en udgivelse jeg glæder mig vildt meget til. Jeg prøver at holde begejstringen nede, så jeg kan få læst alle dem jeg har i forvejen. 

Hvor køber du bøger? Det er meget forskelligt. Jeg køber flest bøger i antikvariater og genbruger, men hvis jeg skal gå målrettet efter en bestemt bog er det i Bog & Idé i Nørrebro Bycenter eller på Amazon
Hvilket format køber du bøger i? Jeg går hellere efter en bestemt udgave, end selve bogens format. Det er dog meget sjovt, før i tiden ville jeg udelukkende have bøger i hardback eller indbundet for at de kunne holde længere, men jeg er begyndt at blive glad for paperback fordi gennemlæste bøger virkelig er hyggelige! 
Har du en e-bogslæser? Da jeg gik i gymnasiet havde jeg et program til min computer, fordi jeg skulle skrive SRP over en bog jeg ikke kunne få i fysisk form. Siden hen har jeg dog skiftet computer og er lidt modstander af e-bøger generelt. 
Hvordan er dine bogreoler organiseret? Jeg har tre ølkasser stående ovenpå hinanden med bøger, to hylder (jeg har lidt dilemma i øjeblikket med at finde en ordentlig plads til dem) og nogle bøger stående på mit skab
Hvordan behandler du dine bøger? Jeg behandler mine bøger godt; dog kan man godt se hvilke paperbacks der var meget spændende (Hunger Games). 
Æselører eller bogmærke? Jeg kan ikke holde æselører ud. De er et no go. 

Hvilken fiktiv karakter identificerer du dig mest med? Pas, det skifter ret tit når jeg læser en ny bog.
Hvilket fiktivt univers vil du helst befinde dig i? Harry Potters, uden tvivl. 
Hvad er din yndlingsbog? Igen Harry Potter af J. K. Rowling. De bøger har en voldsom stor betydning for mig og så er de bare skide gode! 
Hvad er dit yndlingscitat? For ikke at nævne et fra Harry Potter (den vise Albus, men tre svar i træk duer ikke), så vil jeg nævne et fra The Perks of Being a Wallflower som jeg læste fornyligt: "[W]e accept the love we think we deserve."  
Hvad er din yndlings bogfilmatisering? Jeg kan rigtig godt lide filmatiseringen af Harry Potter og Halvblodsprinsen. Selvom mange ting er undladt, så har de givet filmen en rigtig humoristisk stemning og jeg nyder virkelig at se den. Jeg kunne også ret godt lide filmatiseringen af Hunger Games, selvom nogle små detaljer fra bogen godt kunne have været med. 
Hvilken bog elsker du – som alle andre hader? Det er ikke umiddelbart et problem jeg er stødt på, problemet ligger mere i at min omgangskreds ikke gider at læse. 
Hvilken bog elsker alle – som du hader? Igen ovenstående problem. 
Hvilken bog har (for nylig) efterladt dig søvnløs? Jeg tror ikke at en bog har gjort det for nyligt, Divergent af Veronica Roth var tæt på men ikke helt. 
Hvilken bog har (for nylig) skuffet dig? Ned til hundene af Helle Helle. 
Hvilke bøger har efterladt et særligt indtryk på dig? Her er jeg nødt til at svare Harry Potter igen. Som nævnt tidligere betyder disse bøger rigtig meget for mig. 



Picture

Ingen kommentarer:

Send en kommentar