2. jun. 2013

Anmeldelse: The Perks of Being a Wallflower af Stephen Chbosky

Originaltitel: The Perks of Being a Wallflower
Forfatter: Stephen Chbosky
Forlag: Pocket Books
Sidetal: 232 sider
Sprog: Engelsk
ISBN: 978-1-84739-407-1


Bogen er skrevet i brevform fra hovedpersonen Charlie til en ukendt modtager. Charlie er en upopulær og indadvendt fyr der lige er startet på high school. Umiddelbart virker han til at være den klassiske "nørd" med et højt intelligensniveau og ingen venner. Charlie gennemgår de klassiske temaer fra bøger af denne type; han finder en vennegruppe, han oplever sin første forelskelse, han får sin første kæreste, kæmper med hormoner, udforsker sin seksualitet og eksperimentere med stoffer. Derudover kæmper han med erindringen om sin afdøde tante og sin bedste ven der begik selvmord året forinden.

Min vurdering: 
Denne bog fangede mig fra første side. The Perks of Being a Wallflower var for mit vedkommende en meget rørende historie, hvilket mærkedes allerede fra bogens start.
Karaktererne er fantastiske, specielt hovedpersonen Charlie. Hans breve giver et velfungerende indblik i hans tanker, såvel som hans opfattelse af den verden han befinder sig i. Han er en meget unik ung mand, og Chbosky formår at få Charlie til at afvige fra den ellers stereotypiske nørd. Karaktererne Patrick, Sam og hans engelsklærer Bill er endvidere nogle fantastiske karakterer, specielt brød jeg mig om sidstnævnte. Han er den lærer jeg altid har ønsket mig, uden at det skal lyde corny. Bill er en kreativ mand der brænder for sit fag, og dette smitter af på Charlie såvel som det gjorde på mig som læser. Ydermere er mit yndlingscitat fra bogen noget han siger:
"[W]e accept the love we think we deserve" 

Bogens slutning var det eneste jeg ikke umiddelbart elskede; den er ikke dårlig, men den fungerede bare ikke optimalt for mit vedkommende. Det er ikke fordi bogen mangler en lykkelig eller en sørgmodig slutning, jeg synes bare ikke at den fangede den samme stemning der ellers præger bogen. Dette er desværre også grunden til at jeg giver The Perks of Being a Wallflower 4 i stedet for 5 trekanter.


ppppr

Når det er sagt, så er det klart en anbefalelsesværdig bog!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar