21. jun. 2013

Historiske fortællinger

Min historieprofessor fra sidste semester talte altid meget om hans favoritbøger omhandlende de forfærdelige ting der skete under og efter første verdenskrig. Det er alle bøger jeg vil læse engang-i-fremtiden og jeg tænkte derfor at jeg lige ville dele dem med jer.

The Sun Also Rises af Ernst Hemingway
Dansk titel: Solen får sin gang

Henrik Jensen (min professor) talte altid varmt om denne roman, og nævnte den under flere forelæsningsgange.
Den handler om den fortabte generation efter første verdenskrig og den har opnået en prestigefyld klassikerstatus (som Hemingway gør det bedst).
Historien følger den flamboyante Brett og den ulykkelige Jake på en rejse fra 1920'ernes natteliv i Paris til den brutale tyrefægtning i Spanien. De to karakterer skulle være rigtig interessante og have en masse at byde på.

Det er helt klart et must-read for mit vedkommende; specielt fordi jeg ikke har læst andet end uddrag fra Hemingway.

Læs mere om bogen her.


All That I Am af Anna Funder
Dansk titel: Alt hvad jeg er

Historien er sat i mellemkrigstiden (1933-1939, så vidt jeg ved), og den handler om de to fortællende karakterer Ruth og Toller og deres modstand mod fremgangen af Adolf Hitler.
Den handler om den 18-årige Ruth Becker der på et besøg hos sin kusine i 1923 forelsker sig i den flotte unge journalist Hans Wesemann, hvorefter hun melder sig ind i en militant, politisk aktivistgruppe.

Ti år senere er de blevet gift, har bosat sig i Weimar Berlin og Hitler er blevet valgt. Ruth Becker, Hans Wesemann, Dora (kusinen) og hendes elsker Ernst Toller bliver nødt til at flygte til London hvor de bliver klar over Hitlers egentlige magt og intention.

Læs mere om bogen her.


Drei Männer im Schnee af Erich Kästner
Dansk titel: Tre mand i sneen

I 1934 lader fabrikanten og mangemillionæern Herr Tobler fra Berlin sit firma udskrive en konkurrence hvor præmien er et ophold på et hotel i de tyske alper.
Tobler selv deltager under et pseudonym i konkurrencen og ender med en andenplads, hvorefter han rejser afsted i forklædning sammen med sin tjener.

Det skulle være en lille og yderst humoristisk bog på 152 sider om en rig mand der mildest talt keder sig måsen ud af bukserne. Denne bog ser jeg meget frem til; der findes kun få ting der er bedre end det tyvende århundredes satire.


Læs mere om bogen her.

2 kommentarer:

  1. Der er altså virkelig noget særligt over boganbefalinger fra passionerede undervisere. De går rent ind hver gang.

    Hemingway er virkelig en skøn forfatter. Han skriver så simpelt, helt ligetil, nærmest blottet fra adjektiver; og alligevel formår han at male de skønneste og mest levende billeder. Lige nu læser jeg "A Moveable Feast" af ham. "The Sun Also Rises" er en skøn, skøn bog. Den skal du glæde dig til.

    SvarSlet
  2. Det må de siges at gøre! :-)

    Jeg håber at du laver en anmeldelse når du færdiggør bogen i så fald, så kan jeg lige kigge efter lidt ekstra motivation.

    SvarSlet