19. nov. 2014

ANMELDELSE: "UNIVERSETS ENGLE" AF EINAR MÁR GUDMUNDSSON

Universets engle - Einar Már Gudmundsson - 2014 (org. 1995) - Anmeldereksemplar fra Lindhardt & Ringhof4/5 stjerner




Universets engle er en fortælling, der gennem brudstykker fortæller om den skizofrene Pauls liv, fra den dag han bliver født, til den dag han dør.

"Vi er engle. Universets engle." 

At læse Gudmundssons værk er som at træde ind i en obskur og melankolsk drøm; her forlod jeg ømt og langsomt den virkelige verden til fordel for en historie fortalt igennem en distant poesi. Den efterlod mig beriget med ordets og sprogets kraft samt en pokkers fin historie rigere.
En af handlingens knudepunkter findes i det islandske sindssygehospital Keppur, hvor fra protagonisten befinder sig i det skrivende øjeblik. Men gennem bogens 200 sider kastes små sporadiske anekdoter om patienter ind og binder historien sammen.

"Jeg vralter som en skygge over gulvet og flyder omkring rudernes glas." 

Noget af det mest fortræffelige ved Universets engle er forfatterens evne til at fortælle en så tung historie så let og smukt. Pauls skæbne er fastlagt fra bogens begyndelse, men på intet tidspunkt bliver denne et tyngende element for værket. Det er en historie, der kræver at blive fortalt, og fortalt det bliver den. Jeg holder virkelig af sproget i dette værk. Det er noget af det fineste poesi, og det bliver på intet tidspunkt prætentiøst eller prangende. Det ér bare en del af historien, og den eneste måde den kan fortælles på.

"Jeg huskede sommerfuglene, der flaksede omkring over græsmarkerne, cyklerne, der trillede fortryllet rundt i gaderne, universet i nattestilheden, men til trods for det skære dagslys er gangene mørke og tomme."

Universets engle er en af de bøger, man som læser træder fuldkomment ind i, og som stopper med bogens sidste side. Men det er ikke fordi historien glemmes; den bevares et sted inde i kroppen, både som et evigt minde om en dyster skæbne, men også om en historie så fuldendt som lige præcis dén historie skulle være. En oplevelse af karakter.


Du skal læse Universets engle, hvis du vil læse en moden og moderne klassisker, hvis du vil læse en historie, hvor indhold og form går hånd i hånd, eller hvis du vil læse en poetisk fortælling om en ubehagelig psykisk lidelse.

2 kommentarer:

  1. Åh. Den bog. Jeg har sådan en brug for snart at læse den. Den lyder som et mesterværk, og din egen rosende ordpoesi gør kun min nysgerrighed større.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes bestemt, at du snart skal læse! Det er i sandhed en fin historie som man ikke slipper før sidste side er vendt.

      Slet