2. mar. 2017

GLANSBILLEDER AF GEETI AMIRI

I Glansbilleder fortæller Geeti Amiri om hendes opvækst som flygtning, og om sit afghanske bagland, de afghanske traditioner som hele hendes familie er et produkt af. Det er en hård historie.
Vi kender Geeti fra tv-debatter, hvor hun engageret debatterer kvinders rettigheder - særligt dem der er “underlagt” Islam. Jeg har længe været betaget af hendes interessante karakter, og derfor var jeg ikke i tvivl om, at jeg måtte læse hendes biografi da L&R udgav den.

Man er ikke i tvivl om, at Glansbilleder er en god titel - fordi glansbilledet får lov til at krakelere på nogle af bogens første sider. Som læser får man en følelse af, at det er en vanvittigt ærlig historie, Geeti fortæller. Den er ikke pyntet med følelsesladede betragtninger, men virker langt mere nøgtern og uden-så-meget-pis. Historierne fortælles direkte til læseren på ærlig og hverdagsagtig vis. Det var en af bogens klare styrker for mit vedkommende.

Hvad der ærgrede mig lidt var, at man mest af alt hører om Geeti’s baggrund. Jeg havde nok mere forventet at bogen var en form for manifest. Jeg havde glædet mig til at høre om Geeti og de kampe hun udfordres med, dem hun vælger at tage og hvordan det påvirker hende at tage dem. Jeg synes hun, og hendes projekt, er helt åndssvagt sejt, og derfor endte jeg med at blive lidt skuffet.
Når det er sagt: det er en af de slags bøger, som minder een om, hvorfor det er så pokkers vigtigt at vi hører hinandens historier. Og selvom indholdet ikke matchede min forventning, så fortryder jeg ikke et eneste øjeblik, at jeg fik den læst. Den er yderst informativ, og viser nogle danskeres hverdag, som min privilegerede røv ellers ikke ville få indblik i.


3/5 stjerner - Lindhardt & Ringhof - 2016 - Læs mere om bogen her.

2 kommentarer:

  1. Spændende! Geeti er så vild, altså. Er så kæmpefan af "Geetisk Råd" på 24syv.

    Og så lige en totalt sidenote: Lækkert bord, man. Grøn marmor kan noget!

    litcomprime.wordpress.com

    SvarSlet
  2. Geeti er nemlig mega dope!
    Og ja, selvom det nu er mine vindueskarme, så kan grøn marmor noget helt særligt :D

    SvarSlet