2. feb. 2019

i hope that in this year to come, you make mistakes | januar wrap up

Et citat af Neil Gaiman, der forsættes: “Because if you are making mistakes, then you are making new things, trying new things, learning, living, pushing yourself, changing yourself, changing the world. You’re doing things you’ve never done before, and more importantly, you’re Doing Something.”

Et citat der danner rammen om mit eneste nytårsforsæt: jeg vil lave fejl, fordi jeg er rigtig dårlig til at lave fejl. Der skete noget smukt da min kæreste og jeg rykkede teltpælene op og flyttede fra Vanløse til Odense: Vi fandt ro. Ro, fordi Odense er en storby som minder mere om en landsby end noget andet. Jeg kan mærke hvordan kreativiteten spirer, og jeg gør en kunst af at give mig selv tid til de ting jeg gerne vil. Det føles skønt.


Januar blev også måneden, hvor jeg genfandt lysten til at læse efter tre måneder i total tørke. Jeg har læst følgende fire bøger:

Aftenstjernen af Dea Trier Mørch (4 ud af 5 stjerner) er en rørende fortælling om tre søskende, der begræder tabet af deres mor. Det er en bog om sorg, kærlighed, tab og håb. Jeg nød hver en side i bogen, og jeg vil klart anbefale den. Læs min fulde anmeldelse her.

Vådområder af Charlotte Roche (2 ud af 5 stjerner) efterlod mig med en splittet læseoplevelse. På den ene side havde jeg forfatterens projekt, som jeg brød mig særdeles godt om. Og på den anden side et stykke jeg personligt havde set udført på en anden vis. Læs min fulde anmeldelse her.

Radiator af Jan Sonnergaard (3 ud af 5 stjerner) fandt jeg i genbrugen til en femmer. Det kunne jeg ikke sige nej til, selvom jeg mere eller mindre har læst alle novellerne i forbindelse med diverse dansk-studier. Men det skal man ikke nødvendigvis kimse af, omend Sonnergaards morbiditet fungerede bedre for mig som teenager end nu.

Poesi og andre former for trods af Adda Djørup (3 ud af 5 stjerner) er en fin lille novellesamling der undersøger trodsighed i forskellige absurde former. Der er blandt andet en meget underholdende scene, hvor fyrre coke-påvirkede svin slippes løs på en golfbane. Bestemt en læsning værd, hvis man er til ny dansk litteratur.



Hvilken bog er den bedste du har læst i januar måned?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar