8. jan. 2018

3 litterære nytårsforsæt i 2018


Jeg elsker nytår! Der er noget helt særligt ved et årskifte; jeg fyldes med en sprød og lækker følelse. Følelsen af en ny begyndelse, hvor alt kan lade sig gøre. Jeg elsker virkelig det der magiske ved årskiftet. 
  1. Læs minimum een bog fra alle syv kontinenter
    Jeg ved faktisk ikke engang om jeg kan sige, at jeg blev overrasket da jeg gjorde status over året der er gik i 2017. I hvert fald ikke når det kommer til læsning af (hele) verdenslitteraturen. Det viste sig, at jeg slet ikke har berørt de tre kontinenter Oceanien, Antarktis og Sydamerika, og det er et læsevalgsmønster jeg meget gerne vil bryde. Jeg vil nemlig gerne sørge for at læse fra hele verden, ligesom jeg de seneste år har haft fokus på kvindelige versus mandelige forfattere.

    Hvis du har nogle forslag til værker fra nogen af de tre kontinenter, smid da endelig fiffet i kommentarfeltet!

  2. Læs mindst ligeså mange kvindelige som mandelige forfattere, og læs fra ikke-binære forfattere
  3. Det er faktisk et flere år gammelt fokus, som jeg stadig har meget i tankerne. Jeg tror egentligt ikke at jeg tenderer til at vælge mandelige frem for kvindelige forfattere længere, men det er ikke en vane jeg vil tilegne mig igen. Derfor er det vigtigt for mig at læse (mindst) ligeså mange kvindelige forfattere som mandelige. 

  4. Projekt #TBR40
    Nu kommer el classico: Jeg vil mindske min TBR til 40 % ulæste bøger på min reol i udgangen af 2018. I november og december 2017 smed jeg flere hundrede bøger ud (no kidding). Bøger jeg enten 1) havde læst og ikke brød mig om, 2) havde haft stående i flere år uden (stadig) at kunne se hvornår jeg skulle læse dem 3) bøger jeg ikke har interessen for.

    Det her projekt er virkelig en klassiker. Et klassisk projekt der desværre synes at fejle oftere end det lykkes. Men hvis ikke virkelig man skal tro på sig selv i januar, hvornår skal man så? Derfor har jeg valgt at gøre det til et decideret projekt. Et projekt med navn, hashtag og et Google Spreadsheet der automatisk gør mig opmærksom på, hvor langt jeg er nået og - ikke mindst - hvilken vej det går. For jeg har ikke tænkt mig sideløbende at have et købestop kørende. Næh nej, det er et overordnet mål.

    Men mere konkret om Projekt #TBR40 i et seperat indlæg. 

Hvad er dine litterære nytårsforsæt for 2018? Hvis du overhovedet har nogle? 


2 kommentarer:

  1. Jeg har simpelthen ikke fået stykket mine sammen endnu... Men mon ikke det sker snart... gerne inden året er omme ;)

    SvarSlet
  2. Ahahaha, det lyder som en god målsætning! :D

    SvarSlet