11. jul. 2013

Anmeldelse: Roverandom af J.R.R. Tolkien

Originaltitel: Roverandom Forfatter: J.R.R. Tolkien Forlag: Gyldendal, Udgivelsesår: 1998 (org. 1925) Sideantal: 120 Sprog: Dansk ISBN: 87-00-33742-0

ppppp


Under en ferie i 1925 mistede drengen Michael Tolkien sin yndlingslegetøjshund langs havet ved Filey. For at trøste sin søn fortalte (og senere skrev) J.R.R. Tolkien eventyret Roverandom som omhandler den lille hvide hund Rover.

En dag møder Rover den onde troldmand Artaxerxes; inden Rover indser at der er tale om en troldmand bider han hul i Artaxerxes bukser og bliver herefter forvandlet til en legetøjshund. Heldigt for Rover er han bevægelig om natten, hvilket gør ham i stand til at flygte fra den familie der købte ham fra vinduet i legetøjsforretningen. I sin søgen efter at få ophævet forhekselsen begynder hans eventyrlige rejse; han møder drager på månen, han besøger Drømmenes Dal og i Det Blå Hav møder han havfruer og søslanger.

"De to hunde besøgte de hvide månegnomers dal, hvor månomerne (som de også kaldtes) red rundt på kaniner, bagte pandekager af sneflager, og dyrkede gyldne æbletræer, der ikke var større end smørblomster."

Roverandom er det første af Tolkiens værker jeg har færdiggjort, og hvor var det skønt at starte med en børnebog; alene forhistorien om lille Michael gør det hele værd. Som jeg bladrede gennem siderne mindedes jeg min barnlige fantasi der ingen grænser kunne nå; hunden Rover møder så mange forskellige væsner og fantastiske landskaber, som jeg ville have elsket at kende til som barn (og stadig elsker nu).

Bogen er illustreret med Tolkiens egne (og velkendte) illustrationer, hvilket sætter sit præg på fortællingen - det er netop dette præg der lægges som et fortryllende tæppe over ordene. Jeg vil sågar sige at jeg blev fortryllet ind i historien og jeg oplevede nærmest det fortalte før jeg nåede at læse det. Roverandom er ikke blot til børn, (jeg tror ikke at jeg, som barn, havde været i stand til at læse den) men også til ældre øjne - den spiller på mange elementer og man bliver som læser revet fra verdens ene ende til den anden. Vældig hyggelig aftenlæsning, der har givet mig blod på tanden efter mere fra J.R.R. Tolkien.

2 kommentarer:

  1. Åh, jeg vil så gerne læse den her! (og alt hvad Tolkien ellers har skrevet) God anmeldelse i øvrigt!

    SvarSlet
  2. Åh det er sådan en fin og sød historie!

    SvarSlet